Monday, September 26, 2011

Puasa bulan Syawal

Alhamdulillah masuk ari ke 6 saya berpuasa..syukur selama 6 hari dpt gk bgn sahur..mn taknya..alarm bunyi je rania pn cbuk bgn skali..sy pn susukan dia n tepuk spy dia tdo blk..tiap kali la sy akan bgn kul 5.30 n kelam kabut prepare pape yg patut n makan! smbil mkn tu pn amat la risau if dia bgn blk..huhu..bkn pe rania sblm ni penah jatuh katil..skrg ni mmg sendal dgn bantal kiri kanan n kalu dgr dia bgn cpt2 sy lari tgk dia..huhu risau!
Memndangkan sy masih mnyusukan rania sepenuhnya, saya menetapkan pada diri bahawa sahur tu adalah wajib!..kalu dlu masa bujang2 bole letak botol air tepi katil then bile sedar trus mnum, but now cannot la..unless mmg saya x sedar..takut laa terdehydtare xpun rania yg x cukup susu..huhu..tp biasa la time puasa ni production susu agak berkurang n tekak pun perit bile da petang..
Cite psl puasa ni, sy qada kn skali puasa yg tertinggal..xnak dh la jd kes 2 thn lepas..ms tu kebetulan byk plak tgalnya..masa tu saya qada 6 hari dlm bln syawal then balance 5 hari ingt nk gnti la pas kawen (puasa bln 9 saya kawin bln 1 next yr nya) tp x berganti2 pn sehinggalah sy disahkan mengandung..awal2 peknen mmg sy muntah2 kalu lmbt makan @ makan mknn berangin..smpai dah nk pose blk nk taknak saya kna gnti gk la..cuma masa tu pregnancy dh nk msuk 5 bln n da kurg la ckit muntah2..1st day puasa sehinggalah pukul 5 cmtu saya masih bole bertahan..bile blk keje, ms drive tu sy dah rasa x sedap perut n beberapa saat pastu trus muntah! air je la yg kuar sbb x mkn pape..uhukk x larat sgt but gagah kn jugak bw kete..syukurla dh mmg nk smpai umah..blk tu pas solat trus baring smpai wktu buka n yes saya berjaya menghabiskan sehari berpuasa ..hari2 berikutnya wpun agak sukar saya berjaya abiskan puasa...hehehe (poyo je mcm la ssh sgt..:p) that's why thn ni sy berazam utk abis kan puasa seawal mgkn..since thn ni hny tgal puasa 6 hari so baikla sy puasa siap2 pada bulan syawal..hutang dgn manusia pn perlu dilunaskan, ape ntah lg dgn Allah..ye tak..hehe..Ya Allah, andai dapat sekali pahalanya utk sunat Syawal ini aku bersyukur..=)

2 comments:

Azwani Shaari said...

adakah itu bermaksud rania akan dpt adik dlm masa terdekat?hikhikhik

cik fiza said...

blum lg sygg...kekeke..kite kn nk susukan anakanda smpai 2 thn..amin..tp kalu rezeki cpt dr itew ALHAMDULILLAH..:D